onsdag 30 december 2009

Idag är jag glad!
Nu är jag ledig i sju dagar.

Har precis tagit mig ett varmt bad i ett tappert försök att tina upp kroppen.
Nu verkar alla leder och funktioner vara i sin ordning igen.

I morgon är det sista dagen på 00-talet. Sen inleder vi ett nytt årtionde.

Har inget bättre för mig, så jag drar väl ihop en Årets bästa lista...

Årets bästa skiva: Elvis Costello - Secret, Profane & Sugarcane
Eftersom jag inte har så bra koll på nya skivsläpp så var det ganska enkelt att välja.
Costello flörtar ganska mycket med countryn på denna skiva utan att tänja på sina originella popmelodier. Hans texter fortsätter att imponera och han är enligt mig, sin tids Bob Dylan.

Årets bästa film: ?
Är alldeles för svårt att välja ut en film specifikt. Men de filmer som jag fastnade mest för under 2009 var; Inglourious Basterds av Quentin Tarantino. Ingen annan har någonsin skildrat en film om andra världskriget på detta sätt. The Wrestler med Mickey Rourke var en gripande film om en fribrottare på dekis som jag var tvungen att kolla på i omgångar eftersom jag inte klarade av att kolla klart på den första gången... Slumdog Millionare är också en film som var gripande och annorlunda. The Hangover kommer med som årets roligaste film. Även Up, den animerade filmen från Pixar var bättre än förväntat. En bra mix av glädje, sorg, vänskap och bra animationer. Changeling av Clint Eastwood var en rörande historia om en mor som gör allt för att få reda på var sitt försvunna barn är.

Årets besvikelser: Public Enemies och Brüno.

Årets bok: Theo Fleury - Playing with fire
För att vara helt ärlig, så är detta också den enda bok som gavs ut 2009 som jag har läst.
Men den var värd alla slantar den kostade.

Årets uttjatade: B- och C-kändisar som får alldeles för mycket uppmärksamhet i media.
Är det verkligen vad det svenska folket vill läsa om i dags och kvällstidningarna? Är det så, så tycker jag synd om dem...

Årets tråkigaste: Jobba.
Skriver som jag skrev förra året: Är och kommer att förbli det tråkigaste. Men dock nödvändigt. Crap.

Årets bästa allt möjligt: Semestern, Första spelningen med Tvärnit, Sommaren, Pizzeria Express Kebabpizza med fläskkarré, Delar av november/december, Våren då det var lite att göra på jobbet, Presenter, Whiskey, Tatueringar, Sova framför TV:n, Dagdrömma och en massa mer onödiga, men trevliga saker.

Årets sämsta allt möjligt: Jobba, Gå upp tidigt om mornarna, Mörker, Vinter, Börjar jobba efter semestern, Kyla, magkatarr, Ångest, Slå i tår/knän i bord, Måndagar, Tisdagar, Stress och en massa mer tråkiga saker.

Ja, det har varit ett år med upp och nedgångar, fram och motgångar, glädje och sorg, lycka och smärta. Precis som alla andra år.

Nä, nu måste jag laga mat. Annars kommer jag somna och hungra ihjäl i sömnen. Inte så häftigt kanske.