fredag 1 januari 2010

2010 alltså.
Antar att det inte kommer bli någon större skillnad jämfört med föregående år.
Man kan alltid hoppas på att mänskligheten utvecklas och kommer till insikt om saker de fortfarande tror sig veta allt om.
Människan må vara det mest utvecklade däggdjuret på jorden, men också det dummaste.
Folk med makt och pengar drabbas oftast av begär och gör vad som helst för att få mer makt eller pengar.
Vi utplånar andra djurarter för att vi själva ska vara välmående och få det vi vill ha.
Hade inte människan existerat så är jag ganska säker på att jorden fortfarande skulle vara en grönskande planet.
Det finns många saker att ta upp angående oss själva, men eftersom jag inte är någon moralens väktare så sätter jag punkt här.
Folk kommer nog aldrig att riktigt förstå hur mycket vi har förstört den här planeten. Hybris föder fler impulsiva handlingar samtidigt som vi fortsätter att ljuga för oss själva, förstöra för andra och bry oss allt mindre.

Dubbelmoral? Javisst. Jag sopsorterar inte. Jag slänger skräp på marken om jag inte ser en papperskorg inom bekvämligt avstånd. Jag tar bilen även när jag borde ta en promenad. Listan kan göras lång över de fel jag dagligen gör.
Men jag tror att om man är medveten om sina brister, så är det i alla fall är en början?
Det här året hoppas jag att fler personer kommer till insikt. Behöver inte vara hur man räddar regnskogen eller de utrotade djuren. Det räcker med att inse att man inte behöver göra mycket för att göra förändring.
Ibland räcker det med att sluta lyssna på vad andra säger åt en att tycka. Strunta i dem och följ sin egen vilja, för den är viktigast...