tisdag 29 september 2009

The Proposal

THE PROPOSAL

Regi: Anne Fletcher
Skådespelare: Sandra Bullock, Ryan Reynolds, Mary Steenburgen, Craig T Nelson, Malin Åkerman
---
Andrew (Reynolds) tvingas plötsligt en dag att gifta sig med sin satmara till chef, Margaret, spelad av Bullock. Anledningen är att hon är kanadensare och saknar visum för att vistas i USA. Planen är perfekt förutom att immigrationsverket ser genom deras bluff och att Andrews släkt föreslår att hålla bröllopet i deras familjehem med hela släkten som vittnen. Nu gäller det att de kan övertyga de andra om att de verkligen älskar varandra.

Jag måste erkänna att jag inte hade så höga förväntningar angående denna film. Trodde att den skulle vara i samma anda som What happends in Vegas, med Ashton Kutcher och Cameron Diaz.
Även om filmerna har en del gemensamt så är The Proposal en bra mycket bättre film med mer djup och bättre skådespelare.
Samtliga skådespelare känns rätt för de roller de gestaltar och det känns äkta hela tiden. Reynolds är mer lågmäld än vad han brukar vara, vilket jag kunde sakna ibland, men samtidigt gör det filmen mer trovärdig. Att Bullock inte är ett komiskt geni visste jag redan och även här visar hon mig ha rätt. Hon gör förövrigt en bra roll, men hennes komiska tajming är lite sådär...
En överraskande bra romantisk komedi med en bra rollsättning gör detta till den bästa i genren sen Marley & Me.

BETYG: 7 av 10