söndag 11 oktober 2009

Inglourious Basterds

INGLOURIOUS BASTERDS

Regissör: Quentin Tarantino
Skådespelare: Brad Pitt, Mélanie Laurent. Christoph Waltz, Eli Roth
---
En grupp amerikanska judar, som kallas "The Basterds" skickas till Frankrike under andra världskriget för att sätta skräck i nazisterna genom att döda så många av dem som möjligt.

Tarantino är tillbaka, och det med bravur! På nåt konstigt sätt, som inte riktigt går att förklara så känns det som en klassisk Tarantino-film. Även om man såg filmen utan att veta vem regissören var så skulle man garanterat chansa på att det var Tarantino... Han är en av få som lyckas blanda komik, allvar och splatter i ett.
När jag först läste att Brad Pitt skulle vara med så var jag aningen skeptisk, men efter att ha sett filmen så kan jag bara säga att han passar som handen i handsken. Känns även som att han har lärt sig en del av att spela mot Clooney i Ocean's filmerna. Då menar ja inte skådespeleri, utan komik.
Aldrig tidigare har jag sett en film om Andra världskriget skildras på detta sätt. Det är originellt och förbannat underhållande.

Slutet är så perfekt att man önskar att det vore så det riktiga kriget slutade. Samtliga skådespelare gör bra jobb filmen igenom. Mitt i smeten så dyker Mike Myers upp. När man ser hans namn i förtexten så börjar man genast fundera på vad han kommer att göra, vilken karaktär han kommer att gestalta och så vidare. Men så är han med i en kort scen, utan minsta lilla försök till att vara rolig eller överdriven. Briljant.

Filmen klockar in på ungefär två och en halv timme, vilket är i det längsta laget kan jag tycka. Men samtidigt händer det saker hela tiden och tiden går ganska snabbt... Ibland känns det som att vissa dialoger kunde kortas ned aningen, men annars rullar filmen på i ett bra tempo.

BETYG: 9 av 10